
Příprava na školu

Edukačně stimulační program pro předškoláky


2. lekce
1) Prstové cvičení
První vaří,
druhý smaží,
Třetí peče a podává,
čtvrtý jídlo ochutnává.
Pátý volá: "Dej mi kousek,
dej mi kousek,
jsem mrňousek
Matla, matla, matlafousek."
|
2) Uvolnění, grafomotorika - "Panáček hadráček" celková relaxace
-
předpokladem úhledného psaní je uvolněná ruka, schopnost ovládat pohyby paže, záprstí, jemné pohyby prstů
-
k ovládání pohybu rukou je nejdůležitější rozvoj cíleného pohybu a úchopu
-
psaní není jen záležitostí psacích pohybů ruky, ale je řízené psychikou
-
při psaní je důležité uvolnění, kterým předcházíme případnému křečovitého držení psacího náčiní
3) Jemná motorika - cvičení prstů - déšť
jemné motorika je řízenou aktivitou jemných pohybů rukou, uchopování a manipulace s drobnými předměty
Jemná motorika zahrnuje:
-
grafomotoriku - pohybovou aktivitu při grafických činnostech
-
logomotoriku - pohybová aktivita mluvních orgánů při řeči, mimiku, pohyby obličeje, úst
-
vizuomotoriku - pohybová aktivita + zraková kontrola
4) Uvolňovací cvičení - RC - sněženka
5) Grafomotorika - kruhy
Motivační básnička:
"Kolo, kolo, mlýnský...." |
6) Sluchová analýza, syntéza + směrovost - vyvozování hlásky S - práce s obrázky
-
schopnost syntézy je důležitá při nácviku čtení, když dítě skládá z jednotlivých hlásek slova
-
schopnost analýzy využívá při psaní, kdy musí umět sluchově rozlišit jednotlivá slova a hlásky
Artikulační obratnost
-
Syčení had
-
Braptadlo - maso laso
-
Jazykolam - Nesnese se se sestrou.
7) Matematické představy - cvičení zaměřené na třídění, geometrické tvary, barvy, porovnávání (menší x větší, méně x více x stejně), mechanické počítání, orientaci v prostoru a na přímce)
8) Jemná motorika, paměť - tajemný sáček
9) Řeč - tvoření množného čísla

1. lekce:
1) Cvičení na sluchovou paměť
-
Sluchová paměť je schopnost zapamatovat si obsah i formu toho, co slyšíme
-
Sluchové vnímání je úzce spojené s rozvojem řeči, bez něj se řeč nemůže vyvíjet přirozeným způsobem.
-
Při rozvoji sluchové percepce se zaměřujeme i na sluchovou paměť a fonematické uvědomování.
-
Krátkodobou paměť procvičujeme okamžitým opakováním slyšeného, dlouhodobou tak, že se dítěte po určitém intervalu zeptáme na obsah slyšeného.
2) Prstové cvičení
V našem domě máme myši
V našem domě máme myši.
Cupitají...škrábou...dupou...
Slyšíš?
Kradou...mlsají...pořád něco hledají.
Kšá, kšá, myšky, honem pryč!
Zamknu dům a schovám klíč!
|
3) Grafomotorika
-
Grafomotorika je projev vycházející z motoriky celého těla, postupně se v souladu s vývojem hybnosti soustřeďuje k pohybům paže, ruky a nakonec prstů.
-
Grafomotorická cvičení jsou řízená pohybová cvičení vedoucí horní končetiny, přičemž je pohyb zaznamenáván graficky.
4) Uvolňovací cvičení "Zajíc"
5) PL zaměřený na grafomotoriku - vlny
Motivační básnička:
"Děda dělá dětem lodě,
děti s nimi chodí k vodě".
|
6) Sluchová analýza a syntéza - cvičení rytmizace
-
Cvičení rozvíjející rytmické schopnosti přispívající ke správné rytmické řeči a jejího tempa.
-
Rytmické cvičení pomáhá při orientaci ve struktuře slova, dítě tak snáze dešifruje jeho smysl, zvládne rozklad slova na slabiky, slabiky na hlásky a opačně
7) Pravolevá orientace - pojmy nahoře, dole - cvičení prostorové orientace
8) Logopedická chvilka - "ZOO"
9) Řeč - vyprávění pohádky
-
Řeč se vyvíjí po dobu celého dětství, slouží ke komunikaci, zároveň umožňuje i rozvoj myšlení.
-
Dítě, které zahajuje školní docházku by mělo řeči dobře rozumět, jeho slovní zásoba by měla být dostatečně bohatá, v jeho řeči by se neměly vyskytovat dysgramatismy a dyslalie.
-



Záleží nám na připravenosti našich dětí.....
Příprava předškoláků u nás probíhá při denních činnostech. Předškoláci pracují se souborem pracovních sešitů "Předškolákovy týdeníčky"
Soubor se dělí podle typu úkolů do 4 sešitů
-
Jízda tužkou - grafomotorika, cviky na uvolnění ruky ...
-
Hlavičkové úkoly - početní, jazykové, paměťové úkoly, úkoly na zrakové rozlišování, prostorovou orientaci, sluchové vnímání, logické myšlení...
-
Pohybovky - nácvik pohybových dovedností
-
Praktik pro život - konfrontace se spoustou užitečných praktických situací
Naším cílem je vychovávat děti v co nejvyšší míře samostatné, myslící, s touhou poznávat nové věci a chutí učit se, které vycházejí z jejich vlastního přesvědčení = děti se učí protože chtějí, ne pro to, že to po nich chce někdo druhý. Děti pracují svým vlastním tempem na úkolech, které si zvolí.

Také naši "středňáci" tj. děti 4 - 5 leté mají svoje pracovní sešity

Grafomotorika trochu jinak než ji známe...



...a jak ji známe

Zveřejňování fotografií je podloženo písemným souhlasem rodičů dětí navštěvujících MŠ Nemojany. Fotografie účinkujících a aktérů akcí konaných v MŠ Nemojany jsou zveřejňovány s jejich laskavým svolením.
Stránky vytváří a za jejich obsah odpovídá: Bc. Markéta Martínková